menu
wetsvoorstel Toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta)

wetsvoorstel Toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta)

De reden dat we je hiervan op de hoogte stellen is tweeledig. Allereerst is het natuurlijk een onderwerp dat belangrijk is voor elke uitzendorganisatie die een correcte dienstverlening centraal heeft staan. Daarnaast kan het ook van belang zijn voor jou organisatie. Als je bedrijf ook personeel ter beschikking stelt aan derden, dan kan ook deze wetgeving va toepassing zijn. Er zullen enkele uitzonderingen gelden.

Wat is het doel van de wet?

Het wetsvoorstel introduceert een toelatingsstelsel in de Waadi. Dit betekent dat je alleen arbeidskrachten ter beschikking mag stellen als je daartoe bent toegelaten door de minister van SZW. Het stelsel moet de positie van de ter beschikking gestelde arbeidskrachten verbeteren, arbeidsmigranten in het bijzonder, en een gelijk speelveld voor alle in- en uitleners waarborgen.

Wanneer gaat de wet in?

De beoogde ingangsdatum is 1 januari 2025, de toelatingsplicht geldt dan per 1 januari 2026. Let op: dit houdt in dat organisaties die arbeidskrachten ter beschikking stellen zich tijdig dienen te melden bij de minister van SZW. Hiervoor dien je in 2025 al de nodige acties te verrichten. Hoe dit proces precies verloopt is nog niet bekend.

Wat houdt de wet in het kort in?

  1. Voortaan mag je alleen nog maar arbeidskrachten in Nederland ter beschikking stellen als je daartoe bent toegelaten door de minister van SZW (het zogenaamde uitleenverbod);
  2. Ook buitenlandse uitleners die in Nederland ter beschikking stellen, vallen onder het toelatingsstelsel, evenals in- en doorleners en payrollers;
  3. Er gelden een paar uitzonderingen waaronder de mogelijkheden tot ontheffing en collegiale uitleen;
  4. Het is voor inleners verboden om arbeidskrachten in te lenen van een uitlener die niet is toegelaten. Er komt een openbaar register van toegelaten uitleners;
  5. Overtreding van het uitleen- en inleenverbod wordt door de Arbeidsinspectie bestraft met een bestuurlijke boete. Om dit te handhaven breidt de Arbeidsinspectie de capaciteit uit.
  6. Uitleners worden periodiek (waarschijnlijk 2 keer per jaar) gecontroleerd op het normenkader. Dit normenkader is gebaseerd op de SNA-norm en wordt onder andere uitgebreid met het juiste cao-loon zoals de inlener dit heeft doorgegeven en huisvesting;
  7. Hoewel de toelating een publiek stelsel betreft (de minister laat toe) zullen private inspectie instellingen de controle op het normenkader uitvoeren zoals nu ook gebruikelijk bij SNA;
  8. Gedurende vier jaar dient een waarborgsom van 100.000 euro gestort te worden;
  9. Uitgezonderd van de waarborgsom zijn uitleners die op tijdstip van inwerkingtreding van de wet reeds vier jaar arbeidskrachten hebben uitgezonden en een “schone verklaring” van de Belastingdienst kunnen overleggen.

De minister van SZW beslist over de aanvraag van een uitlener. Als blijkt dat de toelating onterecht is verleend of niet meer wordt voldaan aan het normenkader, zal de minister de toelating schorsen of intrekken. Gezien het uitleenverbod betekent dit dat de uitzendactiviteiten bij intrekking gestopt dienen te worden.

 

In 2024 organiseren wij daarnaast voor alle leden informatiebijeenkomsten die volledig in het teken staan van het toelatingsstelsel. Zodra de data bekend zijn, leest u dat via onze nieuwsbrief.

Bekijk ook